Spektaklių spindesys ir gėda

 

Lankymasis teatre bei spektaklių stebėjimas yra labai populiarus laisvalaikio praleidimo būdas. Jie padeda atsipalaiduoti, o kai kada ir atrasti save. Kaip teigė Nijolė Narmontaitė: „Po spektaklių žmonės išeina pasisėmę naujos patirties ir būdami giliuose apmąstymuose“. Be abejo, iškart iškyla klausimas: ar visi spektakliai praplečia mūsų kultūrinį akiratį, ar bet kokio pobūdžio spektaklis padeda mums atrasti save?

Spektaklis „Boeing Boeing“ yra įtrauktas į Gineso rekordų knygą, kaip vienas populiariausių spektaklių Prancūzijoje. Lietuviai statydami šią pjesę šiek tiek pakeitė jos turinį ir pagrindinis veikėjas iš architekto  virto pilotu, o trys jo sužadėtinės – stiuardesėmis. Šis spektaklis atspindėjo įdomų, šiuolaikinį vyro gyvenimą. Pradžioje buvo akcentuojama neištikimybė, buvo rodoma kaip vyras turi mokėti suktis iš padėties, kaip turi suspėti pabūti drauge su trimis moteris. Pabaigoje išaiškėjo, kad neištikimybė prie gero nepriveda ir kad galų gale reikia pasirinkti vieną gyvenimo partnerį. Šis spektaklis tikrai nebuvo iš tų, kuris suteiktų gilią dvasinę ir kultūrinę naudą. „Boeing Boeing“ tiesiog buvo eilinė prancūziška komedija pateikta scenoje. Vienas meno kritikas, Darius Krasauskas, teigė, kad buvo labai nustebęs, išgirdęs žmones  kalbant apie šį spektaklį rimtai. Jo manymu, šis spektaklis neturėjo jokios išliekamosios vertės, tiesiog turėjo žavėti žaismingumu, spalvingomis dekoracijomis ir gera doze juoko.

Spektaklio ,,Boeing Boeing" aktoriai

Spektaklis „Mano žmonos vyras“ yra labai panašaus pobūdžio kaip ir „ Boeing Boeing“. Tik pastarajame moteris rodo savo sugebėjimus apsukti vyrus aplink pirštą, suvilioti juos, gauti naudą iš jų. Šiame spektaklyje pasireiškia juodas humoras, kuris tikrai nepraturtina mūsų suvokimo apie kultūrą. Jame  yra  rodoma kaip apgaudinėjami senyvo amžiaus vyrai. Šis spektaklis netgi galėjo pastūmėti  merginas imtis „barakudos meno“. „Mano žmonos vyras“ labai supanašėjo su tokiomis lengvo turinio, pramoginėmis laidomis kaip „Dzin“ ar „Be tabu“. Scenoje buvo tie patys aktoriai kaip ir tose laidose. Jie perteikė žiūrovams televizinį humorą, bet ne sceninį. Jie yra eterio vilkai, o ne scenos žmonės, kurie sugeba išreikšti emocijas ypatingai.

Spektaklio ,,Mano žmonos vyras" aktoriai

„Antoškos kartoškos“ – štai kur spektaklis iš didžiosios raidės. Jame atsispindi skaudi ir rimta problema Lietuvoje – tai žmonių emigracija į užsienį. Problema atskleidžiama su humoro prieskoniu, tačiau humoras yra subtilus ir norint jį suvokti reikia turėti minimalų suvokimą apie lietuviškąją kultūrą. Stebėdami veiksmą ant scenos  žmonės turi būti gerai susipažinę su Lietuvos istorija ir dabar vyraujančiomis bėdomis, problemomis. Noras pabėgti iš Lietuvos pagrindinė spektaklio tema, tačiau ji apsupta įvairiausių priežasčių, o pagrindinė iš jų – nebemielas gyvenimas, tapatinimas su tarybine praeitimi. Šis spektaklis padeda žmogui suvokti, kad jis yra Lietuvos kultūros dalis.

„Urvinė moteris“ yra tokio pat pobūdžio kaip ir pirmieji du spektakliai. Dar  jie vadinami komerciniais spektakliais. „Urvinė moteris“ atskleidžia vyrų nuomonę apie moteris, yra kuriami stereotipai pagal kuriuos vyrai vertina moteris ir dabar. Pavyzdžiui: moterys blogos vairuotojos. Vyrams šio stereotipo neįmanoma neįsisavinti, kai jis yra girdimas beveik kiekvieno žmogaus lūpose ir netgi viešinamas scenoje. Šis spektaklis nuvertina moterį, ir išaukština vyrą. Jis nesuteikia jokios naudos mūsų dvasiniam tobulėjimui.

Spektakliai: „Boeing Boeing“ , „ Mano žmonos vyras“, „Urvinė moteris“ yra komerciniai, tačiau kaip bebūtų liūdna, sutraukiantys didžiulį kiekį žmonių. Tai vyksta todėl, kad komerciniuose spektakliuose vaidina žymūs žmonės iš televizijos. Televizija yra labai galinga medija,  viena iš pagrindinių ir labai įtakinga. Juk kiekvienas žmogus, kuris kartas nuo karto įsijungia televizorių, norės pamatyti gyvai tokius aktorius kaip Vytautas Šapranauskas, Edita Užaitė ir kitus, nes jie tampa populiarūs žmonių pokalbių temose ir nuolatos šmėžuoja prieš akis.

Dauguma režisierių nori uždirbti kuo daugiau pinigų, o tai lemia menkaverčių spektaklių statymus. Jie naudojasi žmonių silpnumu, jų pasitikėjimu televizija ir medijomis,  kviečia vaidinti tokius aktorius, kurie yra „ant bangos“. Žmonės komercinius spektaklius renkasi dėl gausios reklamos viešojoje erdvėje, žymių aktorių ir dėl noro atsipalaiduoti nuo sunkių dienos darbų ir pažvelgti į savo pačių gyvenimo istorijas su humoru.

Vienintelis  „Gaidukas“ išsiskiria iš komercinių spektaklių. Jame vyrauja  mažo berniuko monologas. Vaiko iš vaikų namų, kuris pasaulį suvokia tik pagal daiktus ir pagal moteris, kurios nėra jam artimos, giminės, bet tik  jas jis tepažinojo. Šis spektaklis palieka didelę išliekamąją vertę ir padeda susimąstyti apie kitų žmonių nelaimes, džiaugsmus,  padeda įvertinti, kas iš tiesų gyvenime vertinga, o kas ne. Ką reikia branginti, saugoti, mylėti. Šiame  spektaklyje vaidina žymus aktorius Marius Jampolskis, kuris pritraukia didelį kiekį žmonių, bet tuo reikia džiaugtis, nes kūrinys labai vertingas, jis suteikia peno sielai ir jaunam ir senam.

Marius Jampolskis

Spektakliai atskleidžia Lietuvos kultūros suvokimą. Žmonės gali pasirinkti į kokio pobūdžio spektaklius eiti, kuo domėtis, o spektaklių su didele išliekamąją verte  yra daug, tik žmonės turi nepasiduoti didžiųjų medijų įtakai ir reklamai. Rekomenduojama nepagailėti laiko ir atidžiau panagrinėjus teatro afišas išsirinkti spektaklį, kuris ne tik pralinksmintų ir padėtų užsimiršti, o atvirkščiai – suteiktų peno sielai.

Roberta Burokaitė

Naudota literatūra:

http://www.idioteatras.lt/index.php?page=boeing-boeing
http://vaidyba.blogas.lt/mano-zmonos-vyras-147.html
http://pramogos.delfi.lt/culture/antoskos-kartoskos-atvirai-ir-su-humoru-apie-emigracija.d?id=10947903
http://www.menufaktura.lt/?m=1025&s=27518
http://pramogos.delfi.lt/culture/mjampolskis-ir-jsmoriginas-reabilitavo-gaidi.d?id=27268819

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s