Dalia Ibelhauptaitė – režisūriniai atradimai su truputėliu kraujo

Dalia Ibelhauptaitė – Lietuvos ir Didžiosios Britanijos teatro režisierė, „bohemiečių“ kūrybinio susivienijimo vadovė, aktyvi kultūros veikėja. Ši moteris dažnai šmėžuoja televizijos ekranuose, į jos spektaklius susirenka būriai žmonių, o interviu spausdinami spaudoje bei skelbiami interneto tinklapiuose. Dalia – stipri, savo tvirtą nuomonę turinti, talentinga režisierė, kurią vieni myli, o kiti nemėgsta, tačiau jos darbai vaidina svarbų vaidmenį ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Taigi, aptarkime D. Ibelhauptaitės darbus ir kokį vaidmenį ji atlieka Lietuvos kultūros ir meno plotmėje.

Dalia Ibelhauptaitė

Trumpai apie režisierę. 1967-aisiais Vilniuje gimusi D. Ibelhauptaitė – A. Lunačiarskio teatro instituto Maskvoje auklėtinė, visame pasaulyje garsi teatro ir operos režisierė. Britų spauda ją vadina vunderkinde, lietuviai – vaizduotės meistre. Nuo 1991 m. Londone gyvenanti D. Ibelhauptaitė rengia aktorių meistriškumo seminarus visame pasaulyje, tačiau niekada neaplenkia Lietuvos. Idėja ir aistra savo darbui deganti moteris režisavo dešimtis spektaklių didžiosioms pasaulio scenoms. Jos kūrybinė karjera per gerą dešimtmetį tapo pasaulinė. Tarp Vilniaus, Londono ir Los Andželo migruojanti operos bei dramos teatrų režisierė D.Ibelhauptaitė jau įrodė pasauliui ir savo talentą, ir fanatišką darbštumą. Kalbant apie asmeninį Dalios gyvenimą, jos vyras aktorius – Dexter‘is Fletcher‘is. Jis yra vaidinęs su „Oskarų“ savininkais ir visa Didžiosios Britanijos kino grietinėle. Pasak žinomo aktoriaus, geriausias dalykas, nutikęs jo gyvenime, yra žmona. Ji padėjo jam atsukti nugarą kvaišalams ir visai velniavai, kuri tuo metu dėjosi jo gyvenime. Iki tos akimirkos, kai D. Ibelhauptaitė padėjo jam suimti savo gyvenimą į rankas, D. Fletcher‘is jau slydo į bedugnę. 31 metų Dexteris buvo vaidinęs su tokiomis kino žvaigždėmis kaip Melas Gibsonas, Alas Pacino ir Anthony’is Hopkinsas, bet buvo beveik

bankrutavęs. Laimei gyvenimas susiklostė taip, kad Dexteris sutiko Dalią, kuri jam padėjo atsistoti ant kojų ir tapo jo žmona. Jie kartu iki šiol ir sukasi tame pačiame vaidybos, teatro ir kultūros pasaulyje. Tiek apie režisierės gyvenimo faktus, toliau apie jos režisūrinius atradimus.

,,Man labai pasisekė gimti reikiamu laiku ir reikiamoje vietoje. Visą laiką, kiek tik save atsimenu, norėjau būti teatro dalis. Jis mane žavėjo dviem dalykais – žmonių buvimu kartu ir galimybe sukurti pasaulį, kuris išeina už tikrojo pasaulio ribų. Kartais taip susiklosto, kad į vieną vietą sueina visi reikalingi žmonės. Mano darželio laikų draugas buvo Andrius Mamontovas, iš mūsų mokyklos išėjo „Foje“ ir Oskaras Koršunovas. Visi kartu kurdavome spektaklius, tik paskui pasukome skirtingais keliais, bet energija ir kūrybinis užtaisas liko.“ – teigia Dalia Ibelhauptaitė. Vienas žymiausių reiškinių kultūros pasaulyje susijusių su Dalia tai ,,bohemiečių“ susikūrimas. „Bohemiečiai“ –  tai žinomų menininkų grupė. Šios grupės pradžia galima laikyti 2003 m. prasidėjusį bendradarbiavimą tarp režisierės Dalios Ibelhauptaitės, dirigento Gintaro Rinkevičiaus ir dizainerio Juozo Statkevičiaus statant R.Leoncavallo „Pajacus“. Grupės pavadinimas kilo nuo jų 2006 m. pastatytos ir didelio populiarumo sulaukusios G. Puccini operos „Bohema“. ,,Bohemiečiams“ be jau minėtų menininkų priklauso operos solistai Asmik Grigorian, Edgaras Montvidas ir kt. Ši trupė sulaukusi didelio pasisekimo ir toliau tęsia savo darbus atrasdama vis įdomesnius ir ,,kitoniškesnius“ operų interpretavimus ir džiugindama teatro lankytojus nuostabiais reginiais. Trupė toliau plečiasi naujuose savo renginiuose bendradarbiaudama su Lietuvoje bei užsienyje vertinamomis asmenybėmis. Besidomintiems trupe bei jos būsimais renginiais oficialus ,,Bohemiečių“ tinklapis – http://www.bohemieciai.lt.

Bohemiečiai

Dalia Ibelhauptaitė bendradarbiavo statant daugiau kaip dvidešimt klasikinių rusų pjesių ir režisavo per dešimt operų – tai V. A. Mocarto „Don Žuanas“ Dž. Pučinio „Madam Baterflai“, P. Čaikovskio „Eugenijus Oneginas“ ir kitos. Dėl šios priežasties teatro mylėtojams tikrai verta apsilankyti Lietuvoje rodomuose būtent Dalios režisuotuose spektakliuose. Režisierės debiutas Niujorke buvo palankiai įvertintas kritikų – „The Duke’s“ teatre 42-ojoje gatvėje pastatytas „Šveikas“ (2005 m.) buvo nominuotas ryškiausios metų premjeros apdovanojimui „Dramos lygoje“.

Be abejonės, Dalia Ibelhauptaitė yra žinoma pasauliniu mastu ir savo darbais žavi, tačiau kartais ir papiktina gausiai salėse susirenkančius žiūrovus. Garsiai nuskambėjęs Dalios režisuotas muzikinis trileris „Svynis Todas: Demonas kirpėjas“ sukėlė daug priešiškų kalbų. Jau vien miuziklo reklama privertė į ją atkreipti dėmesį Žurnalistų etikos inspektorių. Prie Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos veikiantiems ekspertams užkliuvo laikraščiuose publikuojamos nuotraukos su nupjautomis žmonių galvomis, lauko stenduose įmontuota besisukanti mėsmalė, apšlakstyta raudonais kraują imituojančiais dažais. Buvo teigiama, jog tokia reklama kelia nepilnamečiams baimę ir siaubą. Tačiau neigiami atsiliepimai tik pritraukia dar daugiau žmonių, trokštančių pasižiūrėti šį spektaklį, juk visuomet visuomenei pristatomiems dalykams yra reikalinga reklama – nesvarbu ji gera ar bloga. Dažnai pasitaiko taip, kad kuo daugiau reklama sukelia neigiamų atsiliepimų, tuo ji tampa tik dar geresnė. Na, o miuziklą vieni vertina labai teigiamai, kiti labai neigiamai. Vieni žavėjosi nuostabiais balsais ir šokiruojančiomis scenos dekoracijomis, kitiems užkliuvo lietuvių nemaloni ausims angliška tartis, vienus žavėjo J. Statkevičiaus kurti kostiumai, kitiems apskritai niekas nepatiko. Kiek žmonių, tiek nuomonių, kurių po miuziklo premjeros pasipylė pilnas interneto komentarų ,,aruodas“. Na, bet juk lietuviai nebijo viešai reikšti savo nuomonę.

Bohemiečiai

Nėra lengva apibendrinti Dalios kūrybą ir aprėpti visą jos kūrybinį kelią, nes jis labai platus ir vingiuotas. Nei kaip asmenybė, nei kaip kūrėja ji nepalieka abejingų, tai labai svarbi savybė genialiam menininkui, juk kūrybos pasaulyje besisukantiems žmonėms svarbiausia būti įdomiems ir savo darbais žavėti kitus. Geriausias įrodymas tas, jog bilietai į D. Ibelhauptaitės spektaklius išgraibstomi, o jos vardas pasaulyje linksniuojamas kaip nusipelniusios režisierės, taigi žavėti ji nesiliauja ir žada tik dar labiau stebinti.

Gabrielė Gugytė

Naudota literatura:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s